Espoon kaupunkirata on tulossa ja rakentaminen on edennyt jo yli vuoden päivät. Granin näkökulmasta hankkeessa on kyllä enemmän miinuksia kuin plussia.
Liikenneyhteyksien paraneminen on marginaalista. Juna on jo nykyisellään hyvinkin kilpailukykyinen muiden liikennemuotojen kanssa Helsingin keskustaan eikä hanke tuo Kauniaisten osalta merkittävää parannusta.
Kauniaisissa ei ole suuria alueita kaavoittamatonta maata ja siten hankkeen rahoittaminen tonttien myynnillä ei onnistu. Vantaa muuten rahoitti leijonanosan Kehäradasta tällä tavalla ja rata tekee siksi ”turhan” mutkan Kivistöön. Espoo puolestaan maksattaa kaupunkiradan kustannuksia Keran alueen muuttamisella asuinkäyttöön.
Olisiko Kauniaisilla mahdollisuutta vaikuttaa liikennöitäviin juniin? Suora junayhteys esim. Kauniaisista Turkuun toisi edes jotain hyvää hankkeesta meille. Muualla Euroopassa samalla rataosuudella ajetaan usein kolmea erityyppistä liikennettä. Kaupunkien välisiä nopeita intercity-junia (”tunnin juna”), jokaisella asemalla pysähtyvää lähiliikennettä sekä aluekeskukset yhdistäviä interregio-junia. Meiltä alueiden välinen liikenne aika lailla puuttuu ja tässä olisi hyvä paikka kokeilla.
Sinänsä fanitan junaliikennettä ja kannatan panostuksia siihen. Pelkän maksajan osan jättäminen yhdelle kunnalle ei kuitenkaan ole kovin reilua.
Kuvassa lähijuna aamulenkin varrelta. Samalla junatyypillä ajetaan Ruotsissa Tukholman ja Göteborgin välistä liikennettä.